Dag 10: Batu-Malang naar Kalibaru

3 juli 2018 - Dusun Barurejo, Indonesië

Vandaag was onze laatste volledige dag op Java. In totaal hebben we bijna 7 uur met de bus afgelegd, nadat we om 5:15u waren opgestaan. Toch voelde dit niet zo lang omdat er een koffie- en lunchpauze tussen zat en we bovendien weer vanalles onderweg tegenkwamen, vooral heel veel brommers met bijzondere lading en/of bestuurders. Tegen het einde van de middag waren we bij het hotel en werden de mensen die de excursie naar de Krikilan plantage niet deden al afgezet. Wij gingen dus nog door naar de plantage en wat was dat gaaf! We kregen heel veel te zien over de zaken die ze er verbouwen zoals heel veel verschillende kruiden, maar ook rubber, cacao, palmolie en diverse andere zaken. Bovendien was er een prachtige tuin bij en ook rijstvelden waar we tegen zonsondergang nog mooie plaatjes konden schieten. Op de plantage was ook een weeshuis gevestigd en de kinderen daar voerden een aantal dansjes voor ons uit om af te sluiten met een groepsdans. Hiervoor kregen we allemaal een door de kinderen gemaakt kroontje (de mannen) of ketting (de vrouwen). Uiteindelijk werden we allemaal door een weeskind aan de hand genomen en weer teruggebracht naar onze bus. Daar konden we de kinderen nog de zeepjes e.d. geven die we in de laatste hotels hadden opgespaard. Alles bij elkarlar een indrukwekkende afsluiting van onze reis op Java. Morgen gaat de wekker weer om 5u, dat is inmiddels bijna uitslapen voor ons ;). Het is dan nog ca. 2,5u rijden naar de boot die ons in een uur naar Bali brengt. We kijken er in ieder geval naar uit om weer iets langere nachten te maken...