Dag 7: Van Vinh naar Phuc Trach

5 juli 2017 - Phúc Trạch, Vietnam

Vandaag ging onze wekker om 6:00u. Vervolgens zijn we met de bus een uurtje gaan rijden naar een lokale markt. De groepen van Fox zijn de enige toeristen die daar komen. Voor de mensen daar waren wij nog een grotere attractie om te zien. We zagen daar ook hoe ze de kippen letterlijk een kopje kleiner maken...

Na de markt hadden we een kort ritje naar een monument dat geplaatst is voor 10 omgekomen meisjes bij een bombardement van de Amerikanen tijdens de Vietnamoorlog op 24 juli 1968. De plek was onderdeel van de Ho Chi Minh Trail, de aanvoerroute waarmee de Vietcong werd bevoorraad in de strijd tegen de Amerikaanse bezetters. De bomkraters waren nog te zien, evenals een exemplaar van de Amerikaanse en Vietnamese gevechtsvliegtuigen.

Voor de laatste activiteit van de dag moesten we de boot nemen. Na ca. een half uur kwamen we bij een druipsteengrot bij Phong Nha (op de Unesco lijst van werelderfgoed), waar we met de boot doorheen werden geleid. Deze was nog veel indrukwekkender dan die van een paar dagen terug in Halong Bay.

Tenslotte kwamen we aan bij onze nieuwe bestemming: een farm stay in Phuc Trach tussen de rijstvelden. We hebben hier ons eigen 'huisje' en dat ziet er prima uit. Wel ligt aan de rand van de jungle en stilstaand water, waardoor we hopen niet te veel gestoken te zijn. Een duik in het zwembad en een heerlijk diner maakten alweer een einde aan dag 7...