Dag 8: Phuc Trach naar Hué

6 juli 2017 - Thành phố Huế, Vietnam

Vandaag konden we uitslapen, de wekker ging om 8u, al waren we wel al eerder wakker. Om 10u vertrokken we van de Farmstay. Twee uur later arriveerden we in Vinh Moc, een plaatsje waar talloze schuilkelders, loopgraven en een tunnelstelsel van de Vietcong bestonden tijdens de Vietnamoorlog. We zijn 400m in één van de tunnels geweest, om een idee te krijgen hoe de mensen daar 15m onder de grond hebben geleefd tijdens de bombardementen. Die tunnels zijn niet gemaakt voor westerlingen, al zijn ze later wel wat vergroot voor toeristen.

Na het tunnelstelsel stopten we kort bij een peperplantage, voordat we door gingen naar de oude grens tussen Noord- en Zuid-Vietnam, de zogenaamde 17e breedtegraad. Daar was een museum gevestigd en een monument dat symbool stond voor de Vietnamezen die tijdens de oorlog een kant kozen en niet meer terug konden omdat de beloofde verkiezingen uitbleven.

We sloten de dag af met een kort bezoek aan een militaire begraafplaats, alvorens we in onze nieuwe bestenming Hué aankwamen. Dit is weer een wat grotere plaats (400.000 inwoners), die tot 1802 de hoofdstad van Vietnam was. We hebben hier heerlijk gegeten en ingecheckt in een wederom luxe hotel. Ook hebben we een uurtje in het zwembad gelegen. Morgen voor de verandering een keer geen verplaatsing, zodat we de koffer een dag op de kamer kunnen laten.

Groetjes van Sharon en Jeffrey!